Last minute
Early Booking
Sejur
Cazare
Circuite
Croaziere
Agentii de turism
Bilete avion
Excursii de o zi
Stiai ca?
•
In afara genialului Michelangelo, care a pictat plafonul si peretele deasupra altarului Capelei Sixtine, la pictarea peretilor laterali au contribuit alti mari pictori ai timpului precum: Pietro Perugino, Sandro Botticelli, Domenico Ghirlandaio, Cosimo Rosselli, Luca Signorelli și ajutoarele lor, printre care Pinturicchio, Pietro di Cosimo și Bartolomeo della Gatta.
•
In perioada 1535 - 1541 (timp de 6 ani), cand Michelangelo picteaza peretele de deasupra altarului Capelei Sixtine, la cererea Papei Paul al III-lea, cu tema „Judecata de Apoi”, artistul trece printr-o dureroasa criza de credinta. Aceasta criza este reflectata si in pictura sa.
Tema “Judecatii de Apoi” capata dimensiuni uriase, astfel ca fresca infatiseaza figuri si scene pline de groaza, reflectand propria reprezentare a artistului. In data de 31 octombrie 1541, papa dezveleste cu mult fast pictura. Atat mai-marii bisericii, cat si opinia publica raman stupefiate la vederea atator corpuri goale, neacoperite de nici un vesmant, in cea mai importanta biserica a crestinatatii. Artistul este invinuit de obscenitate, de imoralitate si blasfemie.
Ca urmare a acestui lucru, Cardinalul Carafa organizeaza o campanie denumita „Campania frunzelor de vita” pentru acoperirea organelor genitale ale personajelor pictate. Insa actiunea va avea loc abia dupa moartea genialului Michelangelo. Va fi executata de unul dintre ajutoarele sale, Daniele da Voltera, in anul 1565. Aspectul original va fi refacut in cea mai mare parte, cu ocazia lucrarilor de restaurare din anii '90 ai secolului al XX-lea.
In zona de sus a tabloului sunt reprezentati ingerii, incadrati in doua zone semicirculare. Acestia poarta pe brate instrumentele patimilor lui Hristos: stalpul pe care a fost biciuit si crucea pe care a fost rastignit.
In centrul compozitiei, este infatisat Hristos cu mana dreapta ridicata intr-un gest de osandire a pacatosilor, in timp ce mana stanga ii cheama pe cei binecuvantati langa El.
Aproape de Hristos, in partea dreapta, printre sfiniti, este redat Sfantul Bartolomeu, care a fost jupuit de viu. Chipul sau reprezinta un autoportret al artistului.
In partea inferioara a picturii este reprezentat un barcagiu care ii duce pe cei pacatosi in iad. Personajul este Chiron, cel care apare in mitologia greaca, dar si in Divina Comedie a lui Dante, care ii placea lui Michelangelo.
Tema “Judecatii de Apoi” capata dimensiuni uriase, astfel ca fresca infatiseaza figuri si scene pline de groaza, reflectand propria reprezentare a artistului. In data de 31 octombrie 1541, papa dezveleste cu mult fast pictura. Atat mai-marii bisericii, cat si opinia publica raman stupefiate la vederea atator corpuri goale, neacoperite de nici un vesmant, in cea mai importanta biserica a crestinatatii. Artistul este invinuit de obscenitate, de imoralitate si blasfemie.
Ca urmare a acestui lucru, Cardinalul Carafa organizeaza o campanie denumita „Campania frunzelor de vita” pentru acoperirea organelor genitale ale personajelor pictate. Insa actiunea va avea loc abia dupa moartea genialului Michelangelo. Va fi executata de unul dintre ajutoarele sale, Daniele da Voltera, in anul 1565. Aspectul original va fi refacut in cea mai mare parte, cu ocazia lucrarilor de restaurare din anii '90 ai secolului al XX-lea.
In zona de sus a tabloului sunt reprezentati ingerii, incadrati in doua zone semicirculare. Acestia poarta pe brate instrumentele patimilor lui Hristos: stalpul pe care a fost biciuit si crucea pe care a fost rastignit.
In centrul compozitiei, este infatisat Hristos cu mana dreapta ridicata intr-un gest de osandire a pacatosilor, in timp ce mana stanga ii cheama pe cei binecuvantati langa El.
Aproape de Hristos, in partea dreapta, printre sfiniti, este redat Sfantul Bartolomeu, care a fost jupuit de viu. Chipul sau reprezinta un autoportret al artistului.
In partea inferioara a picturii este reprezentat un barcagiu care ii duce pe cei pacatosi in iad. Personajul este Chiron, cel care apare in mitologia greaca, dar si in Divina Comedie a lui Dante, care ii placea lui Michelangelo.
•
Multe dintre cele mai faimoase si mai scumpe picturi ale lumii apartin pictorilor renascentisti italieni: Michelangelo, Leonardo da Vinci, Boticelli si Rafael.
Monalisa lui Leonardo de Vinci (Muzeul Luvru, Paris)
Cea mai cunoscuta pictura din lume este probabil “Monalisa”, ce apartine pictorului Leonardo da Vinci. Monalisa reprezinta atractia principala a Muzeului Luvru din Franta, fiind admirata anual de circa 6 milioane de oameni. Tabloul a devenit faimos datorită expresiei de pe chipul celei din pictura, o expresie socotita indescifrabila.Leonardo da Vinci a pictat aceasta capodopera din anul 1503/1504 pana aproape de perioada mortii sale in 1519.
Cina cea de taina a lui Leonardo da Vinci (Manastirea Santa Maria delle Grazie, Milano)
Pictura “Cina cea de taina” apartine tot artistului Leonardo da Vinci. Aceasta a fost realizata pe peretele manastirii Santa Maria delle Grazie din Milano, Italia, fiind una dintre cele mai importante atractii turistice ale orasului. Pictura dateaza de la sfarsitul secolului al XV-lea si pastreaza doar cateva elemente din cea originala. Despre ea se cunosc si in prezent putine lucruri. Leonardo da Vinci a redat aici scena celei de-a treia cine a lui Isus cu cei 12 ucenici ai sai, in timpul careia le spune acestora ca va fi tradat de unul dintre ei. De-a lungul timpului pictura a fost afectata atat de oameni, cat si de factorii de mediu, astfel ca aceasta a fost restaurata de mai multe ori. Pentru restaurarea ei s-au utilizat diverse tehnici, ultima restaurare incheindu-se in anul 1999.
Crearea lui Adam a lui Michelangelo din (Capela Sixtina, Vatican)
Pictura “Crearea lui Adam” apartine lui Michelangelo si poate fi admirata pe tavanul Capelei Sixtine de la Vatican. Aceasta reprezinta una dintre cele mai frumoase si mai cunoscute opera de arta din toate timpurile, ce dateaza din perioada Renasterii italiene. Pictura a fost realizata intre anii 1508-1512, la comanda Papei Iuliu al II-lea. Pe tavanul Capelei Sixtine sunt redate noua scene din Cartea Genezei, printre care si scena “Crearea lui Adam”.
Nasterea lui Venus a lui Botticeli (Galeria Uffizi, Florenta)
Pictura “Nasterea lui Venus” apartine lui Sandro Botticelli si a fost realizata in jurul anilor 1485 – 1487. Aceasta se afla in prezent in Galeria Uffizi din Florenta. Tabloul o reda pe zeita Venus (sau Afrodita, in mitologia greaca) iesind din mare, pe o cochilie, la fel cum este descrisa in mitul nasterii ei. Venus, aflata intr-o cochilie gigantica, este aruncata pe tarm de zeii vantului Zephyrus si Aura, personificarea primaverii pe pamant. Pictura reprezinta primul nud in intregime, non-religios si a fost creata pentru Lorenzo de Medici,(diplomat, politician, cunoscut indrumător al savantilor, poetilor si artistilor, printre care si Michelangelo si Leonardo da Vinci), conducator al Republicii Florentine in timpul Renasterii italiene. Figura Afroditei a fost realizata dupa figura Simonettei Cattaneo Vespucci, pe care Boticelli a folosit-o drept model si despre care se spune ca si-ar fi impartit favorurile cu Lorenzo si fratele sau mai mic, Giuliano. Pictura a atras furia calugarului dominican Savonarola, care intr-un fanatism religios excesiv, a ars pe rug multe carti, opere de arta si alte obiecte socotite „profane”, ce datau din perioada infloritoare a Renasterii. Desi opera de arta “Nasterea lui Venus”, a scapat ca prin minune de incinerare, Boticelli a fost atat de speriat de incident, incat a renuntat pentru o perioada la pictura.
Monalisa lui Leonardo de Vinci (Muzeul Luvru, Paris)
Cea mai cunoscuta pictura din lume este probabil “Monalisa”, ce apartine pictorului Leonardo da Vinci. Monalisa reprezinta atractia principala a Muzeului Luvru din Franta, fiind admirata anual de circa 6 milioane de oameni. Tabloul a devenit faimos datorită expresiei de pe chipul celei din pictura, o expresie socotita indescifrabila.Leonardo da Vinci a pictat aceasta capodopera din anul 1503/1504 pana aproape de perioada mortii sale in 1519.
Cina cea de taina a lui Leonardo da Vinci (Manastirea Santa Maria delle Grazie, Milano)
Pictura “Cina cea de taina” apartine tot artistului Leonardo da Vinci. Aceasta a fost realizata pe peretele manastirii Santa Maria delle Grazie din Milano, Italia, fiind una dintre cele mai importante atractii turistice ale orasului. Pictura dateaza de la sfarsitul secolului al XV-lea si pastreaza doar cateva elemente din cea originala. Despre ea se cunosc si in prezent putine lucruri. Leonardo da Vinci a redat aici scena celei de-a treia cine a lui Isus cu cei 12 ucenici ai sai, in timpul careia le spune acestora ca va fi tradat de unul dintre ei. De-a lungul timpului pictura a fost afectata atat de oameni, cat si de factorii de mediu, astfel ca aceasta a fost restaurata de mai multe ori. Pentru restaurarea ei s-au utilizat diverse tehnici, ultima restaurare incheindu-se in anul 1999.
Crearea lui Adam a lui Michelangelo din (Capela Sixtina, Vatican)
Pictura “Crearea lui Adam” apartine lui Michelangelo si poate fi admirata pe tavanul Capelei Sixtine de la Vatican. Aceasta reprezinta una dintre cele mai frumoase si mai cunoscute opera de arta din toate timpurile, ce dateaza din perioada Renasterii italiene. Pictura a fost realizata intre anii 1508-1512, la comanda Papei Iuliu al II-lea. Pe tavanul Capelei Sixtine sunt redate noua scene din Cartea Genezei, printre care si scena “Crearea lui Adam”.
Nasterea lui Venus a lui Botticeli (Galeria Uffizi, Florenta)
Pictura “Nasterea lui Venus” apartine lui Sandro Botticelli si a fost realizata in jurul anilor 1485 – 1487. Aceasta se afla in prezent in Galeria Uffizi din Florenta. Tabloul o reda pe zeita Venus (sau Afrodita, in mitologia greaca) iesind din mare, pe o cochilie, la fel cum este descrisa in mitul nasterii ei. Venus, aflata intr-o cochilie gigantica, este aruncata pe tarm de zeii vantului Zephyrus si Aura, personificarea primaverii pe pamant. Pictura reprezinta primul nud in intregime, non-religios si a fost creata pentru Lorenzo de Medici,(diplomat, politician, cunoscut indrumător al savantilor, poetilor si artistilor, printre care si Michelangelo si Leonardo da Vinci), conducator al Republicii Florentine in timpul Renasterii italiene. Figura Afroditei a fost realizata dupa figura Simonettei Cattaneo Vespucci, pe care Boticelli a folosit-o drept model si despre care se spune ca si-ar fi impartit favorurile cu Lorenzo si fratele sau mai mic, Giuliano. Pictura a atras furia calugarului dominican Savonarola, care intr-un fanatism religios excesiv, a ars pe rug multe carti, opere de arta si alte obiecte socotite „profane”, ce datau din perioada infloritoare a Renasterii. Desi opera de arta “Nasterea lui Venus”, a scapat ca prin minune de incinerare, Boticelli a fost atat de speriat de incident, incat a renuntat pentru o perioada la pictura.
•
Leonardo şi Michelangelo au fost contemporani şi au trăit amândoi în Italia. În ciuda faptului că ambii au fost artişti neîntrecuţi şi ar fi putut lucra împreună, acestia erau rivali, insultându-se ocazional chiar în văzul tuturor.
Pe de alta parte este cunoscuta si rivalitatea dintre Michelangelo si Rafael, Michelangelo fiind ales de catre papa pentru realizarea picturii Capelei Sixtine, in defavoarea celui din urma care era consacrat ca pictor, in vreme ce Michelangelo era pana atunci consacrat ca sculptor.
Pe de alta parte este cunoscuta si rivalitatea dintre Michelangelo si Rafael, Michelangelo fiind ales de catre papa pentru realizarea picturii Capelei Sixtine, in defavoarea celui din urma care era consacrat ca pictor, in vreme ce Michelangelo era pana atunci consacrat ca sculptor.
•
In perioada Renasterii tarzii in Italia existau trei mari artisti, ca Leonardo da Vinci, Michelangelo sau Rafael, consideratii ulterior "genii supreme"?
Tot in aceasta perioada a aparut si convingerea ca artistul este o persoana deosebita, mai degraba, decat un simplu meserias, care-si indeplineste un contract.
Leonardo da Vinci (1452 – 1520) era mai in varsta decat ceilalti doi. Un individ ciudat, multi – talentat, el a lasat posteritatii doar cateva picturi si a petrecut la Roma o perioada relativ scurta de timp. Cu toate acestea, Madona printre stanci si Mona Lisa sunt reprezentarisuperbe ale idealului clasic – asemanator cu viata, dar totusi misterios.
Leonardo Da Vinci (1452-1519) Pictor, sculptor, om de ştiinţă, inventator, filozof, este un simbol al picturii renascentiste, un „psiholog” al artei. A inventat tehnica sfumato prin care spera să redea cel mai bine trăirile şi emoţiile prin culori. Da Vinci este unul dintre cei mai renumiţi pictori din lume, de la care ne-au rămas, printre altele, „Mona Lisa” şi „Cina cea de taină”.
Ca si Leonardo, Michelangelo Buonarotti (1475 – 1564) era florentin. El era un sculptor si pictor de geniu si a petrecut patru ani din viata pictand tavanul Capelei Sixtine, o capodopera reprezentand scene biblice, incepand cu Creatia.
Sculptor renascentist, pictor şi arhitect, a avut una din cele mai lungi cariere, fiind poreclit „Cel Divin”. A lucrat pentru nouă papi diferiţi. A supravegheat inclusiv lucrările la Biserica Sf. Petru de la Vatican, cea mai mare din lume. Printre picturile sale faimoase se numără pictura murală din Capela Sixtină.
Capela Sixtina
Aceasta lucrare monumentala este unica in istoria artei. Michelangelo a proiectat si a executat singur capodopera, aproape fara nici un ajutor, in doar patru ani. Pe cupola centrala a tavanului sunt executate noua picturi de dimensiuni mari care redau povestea Creatiei, Pacatul lui Adam si Potopul. Intre vitralii, spatiile sunt acoperite cu reprezentarile a 12 profeti si sibile prevestind venirea lui Christos. Mai sunt cam 200 de personaje de dimensiuni mari, pictate intr-un stil viguros si ale caror posturi sunt uneori neobisnuite.
Rafael (1483 – 1520) a fost cel mai pur dintre clasici, creand adevarate capodopere ale serenitatii si armoniei chiar si atunci cand reprezenta actiuni pline de vigoare. Picturile sale care o ilustriaza pe Madona, umana si gratioasa, dar totusi pura si idealizata, au pus temelia unui nou stil in pictura, stil care a durat secole intregi. Printre cele mai remarcabile lucrari ale sale se numara frescele pictate pentru Stanza, apartamentele Papei de la Vatican. Printre acestea cea mai celebra este fresca Scoala ateniana care reprezinta incunurarea clasicismului din peroiada Renasterii tarzii.
Raphael (1483-1520) Pictor italian, unul din cei mai mari ai tuturor timpurilor, alcătuieşte alături de da Vinci şi Michelangelo „Trinitatea renascentistă”. Înainte de a împlini 30 de ani era mai bogat decât oricare alt artist dinaintea sa. A fost arhitectul Basilicii Sf. Petru, dar proiectul s-a schimbat după moartea sa. Picturile faimoase includ „Răstignirea Gavari”, „Logodna Fecioarei”, „Şcoala din Atena”, rămânând în istorie ca şi creator al „Madonelor”, cele mai multe dintre opere fiind de inspiraţie religioasă.
Tot in aceasta perioada a aparut si convingerea ca artistul este o persoana deosebita, mai degraba, decat un simplu meserias, care-si indeplineste un contract.
Leonardo da Vinci (1452 – 1520) era mai in varsta decat ceilalti doi. Un individ ciudat, multi – talentat, el a lasat posteritatii doar cateva picturi si a petrecut la Roma o perioada relativ scurta de timp. Cu toate acestea, Madona printre stanci si Mona Lisa sunt reprezentarisuperbe ale idealului clasic – asemanator cu viata, dar totusi misterios.
Leonardo Da Vinci (1452-1519) Pictor, sculptor, om de ştiinţă, inventator, filozof, este un simbol al picturii renascentiste, un „psiholog” al artei. A inventat tehnica sfumato prin care spera să redea cel mai bine trăirile şi emoţiile prin culori. Da Vinci este unul dintre cei mai renumiţi pictori din lume, de la care ne-au rămas, printre altele, „Mona Lisa” şi „Cina cea de taină”.
Ca si Leonardo, Michelangelo Buonarotti (1475 – 1564) era florentin. El era un sculptor si pictor de geniu si a petrecut patru ani din viata pictand tavanul Capelei Sixtine, o capodopera reprezentand scene biblice, incepand cu Creatia.
Sculptor renascentist, pictor şi arhitect, a avut una din cele mai lungi cariere, fiind poreclit „Cel Divin”. A lucrat pentru nouă papi diferiţi. A supravegheat inclusiv lucrările la Biserica Sf. Petru de la Vatican, cea mai mare din lume. Printre picturile sale faimoase se numără pictura murală din Capela Sixtină.
Capela Sixtina
Aceasta lucrare monumentala este unica in istoria artei. Michelangelo a proiectat si a executat singur capodopera, aproape fara nici un ajutor, in doar patru ani. Pe cupola centrala a tavanului sunt executate noua picturi de dimensiuni mari care redau povestea Creatiei, Pacatul lui Adam si Potopul. Intre vitralii, spatiile sunt acoperite cu reprezentarile a 12 profeti si sibile prevestind venirea lui Christos. Mai sunt cam 200 de personaje de dimensiuni mari, pictate intr-un stil viguros si ale caror posturi sunt uneori neobisnuite.
Rafael (1483 – 1520) a fost cel mai pur dintre clasici, creand adevarate capodopere ale serenitatii si armoniei chiar si atunci cand reprezenta actiuni pline de vigoare. Picturile sale care o ilustriaza pe Madona, umana si gratioasa, dar totusi pura si idealizata, au pus temelia unui nou stil in pictura, stil care a durat secole intregi. Printre cele mai remarcabile lucrari ale sale se numara frescele pictate pentru Stanza, apartamentele Papei de la Vatican. Printre acestea cea mai celebra este fresca Scoala ateniana care reprezinta incunurarea clasicismului din peroiada Renasterii tarzii.
Raphael (1483-1520) Pictor italian, unul din cei mai mari ai tuturor timpurilor, alcătuieşte alături de da Vinci şi Michelangelo „Trinitatea renascentistă”. Înainte de a împlini 30 de ani era mai bogat decât oricare alt artist dinaintea sa. A fost arhitectul Basilicii Sf. Petru, dar proiectul s-a schimbat după moartea sa. Picturile faimoase includ „Răstignirea Gavari”, „Logodna Fecioarei”, „Şcoala din Atena”, rămânând în istorie ca şi creator al „Madonelor”, cele mai multe dintre opere fiind de inspiraţie religioasă.
•
S-a pictat în Capela Sistină
Michelangelo și-a pus semnătura pe Pieta (a fost prima sa capodoperă sculpturală, atât de bună încât nimeni nu credea că ar fi putut să provină de la un artist atât de tânăr, așa că și-a înscris numele pe o foaie care se desfășoară pe diagonală pe pieptul Maicii Domnului). Michelangelo nu a semnat niciodată altă operă de artă. În schimb, el se picta adesea în ele. Cel mai cunoscut dintre aceste autoportrete se află în fresca Judecății de Apoi, care acoperă un întreg perete al Capelei Sistine. Sf. Bartolomeu ține pielea unei fețe care pare a fi a lui Michelangelo.
Michelangelo și-a pus semnătura pe Pieta (a fost prima sa capodoperă sculpturală, atât de bună încât nimeni nu credea că ar fi putut să provină de la un artist atât de tânăr, așa că și-a înscris numele pe o foaie care se desfășoară pe diagonală pe pieptul Maicii Domnului). Michelangelo nu a semnat niciodată altă operă de artă. În schimb, el se picta adesea în ele. Cel mai cunoscut dintre aceste autoportrete se află în fresca Judecății de Apoi, care acoperă un întreg perete al Capelei Sistine. Sf. Bartolomeu ține pielea unei fețe care pare a fi a lui Michelangelo.
•
El nu a fost ales inițial să completeze Capela Sistină
În vreme ce Michelangelo devenea din ce în ce mai bun, Raphael era pictorul cel mai talentat din Roma. Raphael a fost cel pe care Papa Iulius al II-lea l-a ales inițial să lucreze la Capela Sistină. De aici vine un pic de rivalitate. Faima lui Michelangelo a crescut odată cu comisioanele sale, iar tânărul artist fura o parte din afacerile lui Rafael. Din gelozie sau mândrie, Rafael l-a convins pe Papa să-l angajeze pe Michelangelo, sperând să demonstreze că tânărul artist era cu adevărat doar un sculptor și nu era capabil să picteze la fel de bine ca el.
Astăzi, peste 25.000 de oameni admiră în fiecare zi magnifica Capelă Sistină
În vreme ce Michelangelo devenea din ce în ce mai bun, Raphael era pictorul cel mai talentat din Roma. Raphael a fost cel pe care Papa Iulius al II-lea l-a ales inițial să lucreze la Capela Sistină. De aici vine un pic de rivalitate. Faima lui Michelangelo a crescut odată cu comisioanele sale, iar tânărul artist fura o parte din afacerile lui Rafael. Din gelozie sau mândrie, Rafael l-a convins pe Papa să-l angajeze pe Michelangelo, sperând să demonstreze că tânărul artist era cu adevărat doar un sculptor și nu era capabil să picteze la fel de bine ca el.
Astăzi, peste 25.000 de oameni admiră în fiecare zi magnifica Capelă Sistină
•
Michelangelo a început în anul 1496 să copieze o sculptură romană veche, numită “Cupidon dormind”. După terminarea reproducerii, artistul i-a dat lucrării un aspect uzat și zgâriat, așa încât aceasta să pară că e originală. Fie din sugestia patronului său, Lorenzo de Medici, fie din acordul său, el a sfârșit să vândă piesa cardinalului Riario pentru o sumă mare. Deși astăzi poate fi șocantă pentru noi o astfel de ipoteză, în trecut, falsul de artă sau înfrumusețarea, nu era un obicei atât de ciudat (însemna că artistul a fost atât de bun încât a putut corecta greșelile predecesorului său).
•
În ultima parte a vieţii, ucenicii lui Rafael au început să intervină tot mai mult în lucrările maestrului, care le cerea tot mai des să termine craţiile prin adăugarea detaliilor pentru care el nu mai avea răbdare?
•
Cel mai apreciat tablou de Madona pictata vreodată apartine pictorului renascentist italian Rafael (denumit si Rafael Sanzio sau Rafaelo Santi,1483 - 1520) si se numeste „Madona Sixtina”.
•
Marele pictor renascentist Rafael a murit la 6 aprilie 1520 -, în ziua în care a împlinit doar 37 de ani, în culmea gloriei şi a creativităţii, cu câteva săptămâni înainte ca Papa să îl numească în postul de cardinal?
•
Madona Sixtina, pictata de Rafael (Raffaello Sanzio da Urbino), in jurul anului 1514, chiar inainte de moartea artistului, a avut o istorie foarte zbuciumata. Din 1754 tabloul a fost mutat la Dresda, in Germania, catre sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial a fost ascuns intr-un tunel sub pamant, gasit de sovietici, care l-au confiscat si mutat la Moscova, la muzeul Puskin, apoi inapoiat Germaniei, dupa moartea lui Stalin.
Cei doi ingerasi care apar in partea de jos a tabloului, inspirati dupa doi copii pe care Rafael i-a vazut, sunt poate cei mai celebri din istoria artei, fiind sursa de inspiratie pentru numerosi artisti.
Cei doi ingerasi care apar in partea de jos a tabloului, inspirati dupa doi copii pe care Rafael i-a vazut, sunt poate cei mai celebri din istoria artei, fiind sursa de inspiratie pentru numerosi artisti.
•
Testoasele Ninja (engleza: Teenage Mutant Ninja Turtles) sunt o echipa fictionala formata din patru testoase adolescente antropomorfe denumite dupa cei patru mari renascentisti din Italia: Raphael, Donatello, Michelangelo si Leonardo?
Testoasele au fost antrenate si instruite de catre senseiul lor sobolan Splinter in arta ninjutsu si care i-a denumit astfel.
Casa lor este sistemul de canalizare din New York City, iar ei se luptă cu criminali mărunți (Dragonii Purpurii și Mafia), stăpâni ai raului (Shredder și Bishop), oameni de știință (Baxter Stockman) și invadatori extratereștri(Federația și Triceratonii), toate acestea având loc departe de ochii societății în mare parte.
Personajele au apărut inițial în cărțile de benzi desenate înainte de a se elibera licențe pentru a fi folosite ca jucării, în desene animate, jocuri video, filme și alte produse.[2] .Protagoniștii sunt Țestoasele Ninja,Maestrul Splinter,Casey și April. Antagoniștii sunt Shredder(Torinon Kako Naso Duke Acureds Ch'rell Oroku Saki),Baxter Stockman( Eduard The Ultimate Scientist),Karai,Hun și Bishop.
Testoasele au fost antrenate si instruite de catre senseiul lor sobolan Splinter in arta ninjutsu si care i-a denumit astfel.
Casa lor este sistemul de canalizare din New York City, iar ei se luptă cu criminali mărunți (Dragonii Purpurii și Mafia), stăpâni ai raului (Shredder și Bishop), oameni de știință (Baxter Stockman) și invadatori extratereștri(Federația și Triceratonii), toate acestea având loc departe de ochii societății în mare parte.
Personajele au apărut inițial în cărțile de benzi desenate înainte de a se elibera licențe pentru a fi folosite ca jucării, în desene animate, jocuri video, filme și alte produse.[2] .Protagoniștii sunt Țestoasele Ninja,Maestrul Splinter,Casey și April. Antagoniștii sunt Shredder(Torinon Kako Naso Duke Acureds Ch'rell Oroku Saki),Baxter Stockman( Eduard The Ultimate Scientist),Karai,Hun și Bishop.
•
In anul 1933 când se naște inventatorul Justin Capră. Deși reușitele lui Capră nu au avut un impact practic la fel de important ca al altor mari inventatori români, el rămâne fără îndoială un nume important și asta deoarece pentru el inventica nu era un domeniu al eficienței și al pragmatismului, ci o lume a imaginației, a viselor și a jocului.
Deși în copilărie nu a fost un elev foarte sârguincios, Justin Capră și-a surprins părinții când s-a înscris la Școala Superioară de Aviație, de unde a absolvit cu titlul de ofițer și subinginer în aviație. Capră a fost mereu fascinat de zbor, iar una dintre cele mai lăudate și mai interesante invenții ale sale este aparatul de zbor individual sau rucsacul zburător pe care l-a construit în 1956.
Probabil ați mai văzut acest device sub numele de jet-pack în diferite filme sau spectacole ale aviației americane. De altfel, extrem de puțină lume știe că ideea jet pack-ului îi aparține lui Capră și asta deoarece inventatorul, cuprins de entuziasm cu privire la noua sa creație, a expus-o în cadrul unui eveniment demonstrativ la care l-a invitat să participe și pe ambasadorul Americii. Delegația SUA a fost bineînțeles extrem de interesată de rucsacul inedit. Justin Capră a sperat că interesul ambasadorului se va concretiza într-un ajutor financiar care să îi permită să producă prototipul ingenios. Din păcate, însă, evenimentul s-a încheiat doar cu arestarea lui Capră de către Securitatea convinsă că romanul voia să fugă din țară, iar invenția sa a fost furată de americani care au patentat-o în 1962 fără să îi acorde niciun credit.
Pe lângă device-urile zburătoare precum aparatul de zbor individual, elicopterul portativ și aerodina cu decolare verticală, Capră a fost extrem de interesat de „consum”. Așadar, inventatorul a strâns în colecția sa numeroase vehicule electrice, care aveau o autonomie de peste 90 de kilometri și consumau o cantitate infimă de combustibil.
Pe parcursul vieții sale, inventatorul a avut o situație financiară modestă. Pasiunea lui pentru aviație, autoturisme și alte invenții a fost o cheltuială pe care însă a suportat-o cu zâmbetul pe buze pentru a aduce fericire oamenilor din jur. Majoritatea obiectelor pe care le-a construit au fost realizate din materiale la mâna a doua, bucăți din planoare vechi la care avea acces de la baza aviatică.
Până în 2000 Capra a strâns un palmares impresionant de invenții: 77 de mașini, una mai năstrușnică decât alta, multe fiind priorități la nivel mondial; 57 de prototipuri de automobile, dintre care 10 cu propulsie electrică, 13 motorete - opt cu propulsie electrică Și șapte aparate de zbor neconvenționale. Câte o năzdrăvănie pusă pe roate sau în mișcare în fiecare an, câte un aparat de zbor la fiecare zece ani de viață.
Deși în copilărie nu a fost un elev foarte sârguincios, Justin Capră și-a surprins părinții când s-a înscris la Școala Superioară de Aviație, de unde a absolvit cu titlul de ofițer și subinginer în aviație. Capră a fost mereu fascinat de zbor, iar una dintre cele mai lăudate și mai interesante invenții ale sale este aparatul de zbor individual sau rucsacul zburător pe care l-a construit în 1956.
Probabil ați mai văzut acest device sub numele de jet-pack în diferite filme sau spectacole ale aviației americane. De altfel, extrem de puțină lume știe că ideea jet pack-ului îi aparține lui Capră și asta deoarece inventatorul, cuprins de entuziasm cu privire la noua sa creație, a expus-o în cadrul unui eveniment demonstrativ la care l-a invitat să participe și pe ambasadorul Americii. Delegația SUA a fost bineînțeles extrem de interesată de rucsacul inedit. Justin Capră a sperat că interesul ambasadorului se va concretiza într-un ajutor financiar care să îi permită să producă prototipul ingenios. Din păcate, însă, evenimentul s-a încheiat doar cu arestarea lui Capră de către Securitatea convinsă că romanul voia să fugă din țară, iar invenția sa a fost furată de americani care au patentat-o în 1962 fără să îi acorde niciun credit.
Pe lângă device-urile zburătoare precum aparatul de zbor individual, elicopterul portativ și aerodina cu decolare verticală, Capră a fost extrem de interesat de „consum”. Așadar, inventatorul a strâns în colecția sa numeroase vehicule electrice, care aveau o autonomie de peste 90 de kilometri și consumau o cantitate infimă de combustibil.
Pe parcursul vieții sale, inventatorul a avut o situație financiară modestă. Pasiunea lui pentru aviație, autoturisme și alte invenții a fost o cheltuială pe care însă a suportat-o cu zâmbetul pe buze pentru a aduce fericire oamenilor din jur. Majoritatea obiectelor pe care le-a construit au fost realizate din materiale la mâna a doua, bucăți din planoare vechi la care avea acces de la baza aviatică.
Până în 2000 Capra a strâns un palmares impresionant de invenții: 77 de mașini, una mai năstrușnică decât alta, multe fiind priorități la nivel mondial; 57 de prototipuri de automobile, dintre care 10 cu propulsie electrică, 13 motorete - opt cu propulsie electrică Și șapte aparate de zbor neconvenționale. Câte o năzdrăvănie pusă pe roate sau în mișcare în fiecare an, câte un aparat de zbor la fiecare zece ani de viață.
•
AUREL PERSU A CONSTRUIT PRIMA MAȘINĂ CU FORMĂ AERODINAMICĂ DIN LUME
Tot la sfârșitul secolului XIX, în 1890, se naște, la București, Aurel Persu.
Pasionat de mic de inginerie, Persu a plecat să urmeze cursurile Şcolii Superioare Tehnice din Berlin-Charlottenburg. A terminat şef de promoţie în 1913 și a fost premiat de Ministerului Instrucţiunii Publice din Germania pentru un studiu avangardist, legat de comportamentul navelor în spațiul cosmic.
La începutul anilor ''20 Persu a început o muncă asiduă pentru studierea aplicării formei aerodinamice a corpurilor în mişcare la automobile, iar în 1924 brevetează în Germania primul automobil cu formă corectă aerodinamic și roți integrate în caroserie.
Deşi atât pentru standardele de atunci, dar şi pentru cele de azi, forma acestui automobil este cât se poate de neobișnuită, coeficientul aerodinamic al construcției rivalizează modele performanțe din ziua de astăzi precum Mercedes CLA sau Tesla S.
Designul lui Aurel Persu a rămas un reper important în istoria mondială a aerodinamicii, iar ingeniozitatea și pasiunea sa au revoluționat felul în care producătorii de mașini se gândeau la formă.
Tot la sfârșitul secolului XIX, în 1890, se naște, la București, Aurel Persu.
Pasionat de mic de inginerie, Persu a plecat să urmeze cursurile Şcolii Superioare Tehnice din Berlin-Charlottenburg. A terminat şef de promoţie în 1913 și a fost premiat de Ministerului Instrucţiunii Publice din Germania pentru un studiu avangardist, legat de comportamentul navelor în spațiul cosmic.
La începutul anilor ''20 Persu a început o muncă asiduă pentru studierea aplicării formei aerodinamice a corpurilor în mişcare la automobile, iar în 1924 brevetează în Germania primul automobil cu formă corectă aerodinamic și roți integrate în caroserie.
Deşi atât pentru standardele de atunci, dar şi pentru cele de azi, forma acestui automobil este cât se poate de neobișnuită, coeficientul aerodinamic al construcției rivalizează modele performanțe din ziua de astăzi precum Mercedes CLA sau Tesla S.
Designul lui Aurel Persu a rămas un reper important în istoria mondială a aerodinamicii, iar ingeniozitatea și pasiunea sa au revoluționat felul în care producătorii de mașini se gândeau la formă.
•
Dimitrie Leonida s-a născut în anul 1883 in Fălticeni. Familia sa a fost foarte numeroasa, cu 11 copii.
Pasiunea pentru tehnica se pare ca a venit din familie. Dimitrie este fratele Elisei Leonida Zamfirescu, considerată ca fiind prima femeie inginer din lume! Calauzit fiind de aceasta pasiune, Dimitrie dorește sa devină inginer și studiaza electricitatea la Politehnica din Charlottenburg. In anul IV va concepe proiectul „Metropolitanului din București”, iar proiectul de diplomă va avea ca temă „Complexul hidroenergetic al Bistriţei lângă Bicaz”. Sunt doua teme de importanța foarte mare pentru Romania.
Dimitrie este cel care a propus construirea unei retele de metrou în Bucuresti.
Ideile sale privind hidrocentralele se vor concretiza in anul 1912 când a proiectat centrala termoelectrică de la Grozăvești, iar în anul 1914 a proiectat Centrala de la Botoșani. Barajul de la Bistrita se va construi de asemenea între 1950 și 1960, fiind inspirat din proiectul sau de diploma.
Începand cu anul 1908 s-a ocupat de verificarea instalatiilor electrice noi și de reteaua de distributie a energiei electrice în Bucuresti. Tot el a proiectat lucrările de construire a centralei termoelectrice Grozăveşti. Genereaza ideea pentru un proiect privind un canal navigabil Arges – Bucuresti – Dunare, cu port la Bucuresti și centrale hidroelectrice în jurul Bucurestiului.
În anul 1908 Dimitrie Leonida a înființat prima „Școală de Electricieni și Mecanici din România”, care va funcționa peste 45 de ani. A fost o sursa nepretuita de pregătire a specialistilor Romaniei în domeniul electric și mecanic. Fiind inspirat de Muzeul Tehnic din Munchen pe care l-a vizitat adesea în perioada studentiei, Leonida infiinteaza în 1909 primul Muzeu Tehnic din Romania, actualul Muzeu Tehnic „Prof. ing. Dimitrie Leonida”. Muzeul va fi donat ulterior, în 1951, statului roman prin Ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice.
Împreuna cu un grup de specialisti renumiti infiinteaza în 1913 societatea Energia, prima societate particulară romaneasca în domeniul electrotehnic. După mai multe fuziuni societatea va produce o gama mare de transformatoare și aparate electrice. Remarcabil pentru Romania acelor ani!
În 1916 inginerul Dimitrie Leonida a fost mobilizat ca locotenent în război și are rolul de a infiinta un post telegrafic fără fir la Roman. A fost printre primele statii de emisie radiotelegrafica din Romania.
Pornind de la asocierea cu societatea sa, în 1921 Leonida editeaza prima revista despre energetica din Romania, „Energia”. Leonida a fost de asemenea profesor universitar la Timisoara (1924-1941) și Bucuresti (1941-1945) educand mulți specialisti în domeniu. Le spunea studenților săi: „daca va odihniți, ruginiti”!. A ocupat multe poziții importante de conducere prin Administratia Romaniei și a contribuit la planul de electrificare a Romaniei și dezvoltare a CFR.
Pentru activitatea sa remarcabila a fost distins cu titlul de „Laureat al Premiului de Stat” în anul 1954. A fost membru al „American Institute of Electrical Engineers“, membru al „American Association for the Advancement of Science“, membru al „Royal Society of Arts” din Londra și membru titular al „Academiei de Științe din România”.
Dimitrie Leonida încetează din viața la 14 martie 1965, dar ramane un personaj remarcabil al pionieratului stiintei din Romania. O personalitatea puternica care a pus bazele modernizarii timpurii a Romaniei. Numele sau patroneaza numeroase institutii de învățământ romanesc, iar Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida din Parcul Carol este încă un loc în care invențiile trecutului genereaza admirație și aprinde imaginația celor tineri, acolo fiind depozitata si "Pila Karpen"
Pasiunea pentru tehnica se pare ca a venit din familie. Dimitrie este fratele Elisei Leonida Zamfirescu, considerată ca fiind prima femeie inginer din lume! Calauzit fiind de aceasta pasiune, Dimitrie dorește sa devină inginer și studiaza electricitatea la Politehnica din Charlottenburg. In anul IV va concepe proiectul „Metropolitanului din București”, iar proiectul de diplomă va avea ca temă „Complexul hidroenergetic al Bistriţei lângă Bicaz”. Sunt doua teme de importanța foarte mare pentru Romania.
Dimitrie este cel care a propus construirea unei retele de metrou în Bucuresti.
Ideile sale privind hidrocentralele se vor concretiza in anul 1912 când a proiectat centrala termoelectrică de la Grozăvești, iar în anul 1914 a proiectat Centrala de la Botoșani. Barajul de la Bistrita se va construi de asemenea între 1950 și 1960, fiind inspirat din proiectul sau de diploma.
Începand cu anul 1908 s-a ocupat de verificarea instalatiilor electrice noi și de reteaua de distributie a energiei electrice în Bucuresti. Tot el a proiectat lucrările de construire a centralei termoelectrice Grozăveşti. Genereaza ideea pentru un proiect privind un canal navigabil Arges – Bucuresti – Dunare, cu port la Bucuresti și centrale hidroelectrice în jurul Bucurestiului.
În anul 1908 Dimitrie Leonida a înființat prima „Școală de Electricieni și Mecanici din România”, care va funcționa peste 45 de ani. A fost o sursa nepretuita de pregătire a specialistilor Romaniei în domeniul electric și mecanic. Fiind inspirat de Muzeul Tehnic din Munchen pe care l-a vizitat adesea în perioada studentiei, Leonida infiinteaza în 1909 primul Muzeu Tehnic din Romania, actualul Muzeu Tehnic „Prof. ing. Dimitrie Leonida”. Muzeul va fi donat ulterior, în 1951, statului roman prin Ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice.
Împreuna cu un grup de specialisti renumiti infiinteaza în 1913 societatea Energia, prima societate particulară romaneasca în domeniul electrotehnic. După mai multe fuziuni societatea va produce o gama mare de transformatoare și aparate electrice. Remarcabil pentru Romania acelor ani!
În 1916 inginerul Dimitrie Leonida a fost mobilizat ca locotenent în război și are rolul de a infiinta un post telegrafic fără fir la Roman. A fost printre primele statii de emisie radiotelegrafica din Romania.
Pornind de la asocierea cu societatea sa, în 1921 Leonida editeaza prima revista despre energetica din Romania, „Energia”. Leonida a fost de asemenea profesor universitar la Timisoara (1924-1941) și Bucuresti (1941-1945) educand mulți specialisti în domeniu. Le spunea studenților săi: „daca va odihniți, ruginiti”!. A ocupat multe poziții importante de conducere prin Administratia Romaniei și a contribuit la planul de electrificare a Romaniei și dezvoltare a CFR.
Pentru activitatea sa remarcabila a fost distins cu titlul de „Laureat al Premiului de Stat” în anul 1954. A fost membru al „American Institute of Electrical Engineers“, membru al „American Association for the Advancement of Science“, membru al „Royal Society of Arts” din Londra și membru titular al „Academiei de Științe din România”.
Dimitrie Leonida încetează din viața la 14 martie 1965, dar ramane un personaj remarcabil al pionieratului stiintei din Romania. O personalitatea puternica care a pus bazele modernizarii timpurii a Romaniei. Numele sau patroneaza numeroase institutii de învățământ romanesc, iar Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida din Parcul Carol este încă un loc în care invențiile trecutului genereaza admirație și aprinde imaginația celor tineri, acolo fiind depozitata si "Pila Karpen"
•
Mihai Nadin este cel care a scris primul program din lume in proiectare asistata de calculator.
•
Rodica Mariana Ion este inventatoarea unei metode de tratament a cancerelor dermatologice pre-maligne.
•
Horia Hulubei reprezinta primul fizician din lume care a obtinut spectrul razelor X in gaze. El are, de asemenea, contributii importante in fizica neutronilor si studiul reactiilor nucleare.
•
Carol Davila este inventatorul tincturii Davila, folosita in tratamentul holerei, o solutie orala.
Ghiduri
turistice
Evenimente
Fete de Saint Nicolas sau Sarbatoarea Sfantului Nicolae este un eveniment asteptat cu entuziasm de c..
Stiai ca?
Desi este acoperita 90% cu gheata, Antartica este desert? Precipitatiile medii anuale nu depasesesc 50 mm, iar umiditatea este mult mai scazuta decat in desertul Gobi, Antartica devenind astfel cel ma...
Leonardo, geniul care nu a terminat niciuna dintre lucrarile sale
Cel mai multilateral geniu al Renasterii italiene a fost Leonardo da Vinci.
El a reprezentat o adevarata intruchipare a conceptul...
Dictionar
turistic
Nautism - Practicarea turistica sau sportiva a diferitelor forme de navigatie (canac, canoe, vele).